Pytanie z dnia 22 października 2015

Witam,
Jestem zatrudniona na podstawie umowy o pracę (najniższa krajowa) w pralni chemicznej 5aSec. Zdarzyła mi się sytuacja, przyjęłam kilka sztuk ubrań, wszystkie drogich, włoskich marek. Na kilku sztukach nie było metek z informacją o zalecanym praniu, więc poinformowałam klientkę, że mogę to przyjąć tylko na jej odpowiedzialność. Wyjaśniłam dlaczego, wyjaśniłam co się może stać z odzieżą. Ubrania, które przyjęłam na jej odpowiedzialność przetrwały, niestety koszula, którą zgodnie z metką wyprałam w wodzie nie przetrwała. Przebarwiła się. Klientka złożyła reklamację, "góra" stwierdziła, że przebarwienia są moją winą, że musiałam to wyprać z czymś, co zafarbowało. Bluzka była kremowo-niebieska, jeżeli mam rzeczy dwu- lub więcej kolorowe zawsze wrzucam je pojedynczo. Klientka przyniosła paragon, wedle którego koszula kosztowała prawie 1000 zł.
Podpisałam druk reklamacyjny, ale nie podpisałam się w rubryczce, że "Zgadzam się na potrącenie kwoty z mojego wynagrodzenia". Napisałam natomiast prośbę o rozłożenie płatności na raty. W kodeksie pracy wyczytałam, że pracodawca nie ma prawa potrącić mi z pensji bez mojej zgody należności innych, niż wymienione w kodeksie pracy. Jak to wygląda w tej sytuacji? Ma, czy nie ma prawa potrącić mi kwoty reklamacji. I jeśli ma prawo, to czy może mi potrącić całość, czyli praktycznie rzecz ujmując prawie całą pensję (zwłaszcza, że w tym miesiącu z konieczności wyższej musiałam pobrać 200 zł zaliczki, czyli jeśli pracodawca pobierze całość, na przetrwanie miesiąca będę miała około 60 zł).
Pozdrawiam,
Natalia

Witam, Nawet za zgodą pracownika pracodawca nie może mu potrącić więcej niż w ten sposób, że pozostawi mu minimalną krajową. Potrącenie takie byłoby wykroczeniem. Jeśli pracodawca to zrobi, proszę zgłosić sprawę do PIP. Natomiast co do kwestii odpowiedzialności za koszulę, za mało jest informacji, żeby jednoznacznie stwierdzić, czy ponosi Pani za tą szkodę odpowiedzialność.

Odpowiedź nr 1 z dnia 24 października 2015 19:46 Obejrzało: 325 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.