Pytanie z dnia 27 września 2016

Witam ! Mam pytanie z zakresu prawa pracy ? Pracuję obecnie w dużej firmie skarbu państwa. Uzyskałem orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym 11-I. Moje pytanie? Czy jak przedstawię orzeczenie w firmie mogą mnie zwolnić z powodu nie możności wykonywania zawodu. Pracuję jako elektromonter zabezpieczeń lini średniego napięcia. W lutym 2017 r kończę 40 lat pracy. Może jest zbyt mało danych lecz chciałbym wiedzieć co mi grozi z tego powodu. Dziękuję za odpowiedź

Dzień dobry, Przepisy prawa nie nakładają na osobę niepełnosprawną obowiązku informowania pracodawcy o posiadanym orzeczeniu. Jednakże kodeks pracy w art. 22 (1) § 1 i 2 k.p. uprawnia pracodawcę do żądania od pracownika podania informacji, niezależnie od danych osobowych, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy. Zwrócić należy uwagę, że pracownicy obowiązani są do podawania się badaniom lekarskim wstępnym, okresowym i kontrolnym. Zgodnie z art. 229 § 4 k.p. pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie. Jeżeli niezdolność do wykonywania dotychczasowej pracy, stwierdzona orzeczeniem lekarskim, wystąpiła na skutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a pracownik nie został uznany za „ogólnie” niezdolnego do pracy, to pracodawca jest zobowiązany do przeniesienia pracownika do innej, odpowiedniej pracy. Jeżeli jednak niezdolność nie powstała z powyższych powodów, pracodawca nie ma obowiązku przenoszenia pracownika na inne stanowisko, chociaż oczywiście może to zrobić. Jednak w sytuacji, gdy pracodawca nie dysponuje stanowiskiem pracy, na które można byłoby przenieść pracownika, może wypowiedzieć pracownikowi pracę, a w okresie wypowiedzenia należy zwolnić podwładnego z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Pracodawca i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę w drodze porozumienia na warunkach przez nich ustalonych. Zgodnie z art. 39 k.p. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku. Przepisu art. 39 k.p. nie stosuje się w razie uzyskania przez pracownika prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Odpowiedź nr 1 z dnia 28 września 2016 23:00 Obejrzało: 157 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.