Pytanie z dnia 17 listopada 2017
Witam,
Moja sprawa wygląda następująco: sprzedałam produkt na portalu Olx - dokładnie nagrywarkę DVD. Produkt dwukrotnie sprawdzałam przed wysyłką, razem z drugą osobą i miałam pewność, że wysyłam w 100% sprawny sprzęt. Przesyłka dotarła do kupującego 23 października. Następnego dnia kupujący miał otworzyć sprzęt i napisać mi czy wszystko jest w porządku. Nie odzywał się on jednak aż do 4 listopada. Wtedy nagle okazało się, że znalazły się jakieś usterki. Kupujący żąda ode mnie zwrotu pieniędzy, a gdy odmówiłam, straszy mnie sądem. Nie mam pewności czy od czasu dotarcia przesyłki do napisania wiadomości kupujący sam nie uszkodził sprzętu i teraz próbuje wyciągnąć ode pieniądze, usiłując przenieść winę na mnie. Dodam również, że kupujący nie chce naprawiać sprzętu, zasłaniając się problemami zdrowotnymi i jedyną opcją jego zdaniem jest właśnie zwrot. Mnie zwrot w żadnym stopniu nie satysfakcjonuje, bo wiem w jakim stanie był sprzęt w momencie wysyłki, więc nie ma możliwości aby nagle pojawiły się usterki. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Czy jako osoba prywatna mam w ogóle obowiązek przyjąć zwrot?
Agnieszka Kurczuk-Samodulska Adwokat (Od 2014)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Agnieszka Kurczuk-Samodulska
Pana Balcera 6B/22, 20-631 Lublin
Dzień dobry, jeżeli sprzedaż nastąpiła między dwiema osobami prywatnymi (nie pomiędzy przedsiębiorcami ani nie pomiędzy przedsiębiorcą i konsumentem), zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego dotyczące wad fizycznych rzeczy. W przypadku wady fizycznej kupującemu przede wszystkim przysługuje prawo odstąpienia od umowy (chyba że sprzedawca niezwłocznie wady usunie lub rzecz wymieni, co w tej sytuacji jest raczej niewykonalne). Przekładając to na praktykę, kupujący powinien skierować do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i w oświadczeniu tym wyraźnie wskazać, iż odstępuje od umowy oraz żąda zwrotu zapłaconej ceny. Jednocześnie powinien poinformować, iż wadliwa rzecz została przesłana na adres sprzedawcy. W zasadzie więc należy przyjąć zwrot. Jeżeli taka sytuacja nie miała jeszcze miejsca można mieć nadzieję, że kupujący nie skorzysta z przysługujących mu uprawnień. W przypadku otrzymania od kupującego jakiejkolwiek korespondencji w tej sprawie, w razie dalszych pytań lub wątpliwości, proszę o kontakt bezpośredni. Pozdrawiam, adwokat Agnieszka Kurczuk-Samodulska
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.