Pytanie z dnia 22 września 2016

Witam,

Piszę do Państwa z prośbą o pomoc w rozwiązaniu nieprzyjemnej sytuacji.
A mianowicie:
Prowadzę własna działalność gospodarczą polegającą na handlu używanymi rowerkami przez internet (allegro.pl).
Ostatnio przytrafiła mi się taka sytuacja, iż pewne Państwo kupiło ode mnie rowerek, następnie zdecydowali się na zwrot, kombinując iż to tam opony zużyte to zaraz, że rowerek za duży itp.
Jednakże poinformowali mnie, iż rowerek był używany już przez nich przez dwa dni oraz wizytowali dwukrotnie w serwisie regulując bez naszej wiedzy przerzutki i ingerując bez naszej wiedzy w podzespoły roweru.

Państwo odesłali rower zachowując termin 14 dni roboczych, rowerek dotarł, nosi kilka śladów użytkowania, którch nie posiadał wcześniej.
Nie otrzymałem jednak w terminie 14 dni roboczych ani pisemnego ani elektronicznego mailowego odstąpienia od umowy o czym poinformowałem kupujących mówiąc, iż niestety nie ma już takiej możliwości zwrotu gdyż nie zachowali terminu podesłania odstąpienia.
Państwo jednak walczą dalej i tłumaczą się, iż ich odstąpieniem był list przewozowy na paczce z dopiskiem w uwagach "zwrot".

Pytanie następujące, czy Państwo, którzy zakupili rowerek i nie dotrzymali owych terminów oraz użytkowali i serwisowali bez naszej wiedzy rowerek mają prawo do jego zwrotu?

Dziękuję bardzo za pomoc.

Pozdrawiam,
Hubert

Szanowny Panie, w kontekście Pana pytania należy zastanowić się nad dwoma problemami. 1) czy samo odesłanie towaru, bez wyraźnego złożenia oświadczenia woli przez konsumenta o skorzystaniu z prawa do odstąpienia, powoduje skutki odstąpienia? 2) czy użycie towaru (jego serwis) powoduje, iż konsument nie może złożyć oświadczenia o odstąpieniu? Na pierwsze pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Według niektórych komentatorów już samo odesłanie towaru przez konsumenta stanowi o złożeniu oświadczenia woli o odstąpieniu od umowy. Z drugiej jednak strony przepis art. 30 Ustawy o prawach konsumenta oraz przepisy unijne (które stanowiły podstawę wprowadzenia tejże ustawy na grunt polski) stanowią, iż konsument winien złożyć oświadczenie jednoznaczne, gdyż samo odesłanie towaru nie przemawia, iż doszło do odstąpienia – zwłaszcza w świetle przysługujących kupującemu uprawnień wynikających z rękojmi. Rekomendowane jest skontaktowanie się z konsumentem i ustalenie, jaki cel miało odesłanie towaru – czy było to odstąpienie od umowy. Sytuacja wówczas będzie jasna, o ile informacja od konsumenta, iż odesłanie towaru należy poczytywać zostanie przesłana w terminie 14 dni od objęcia rzeczy w posiadanie przez kupującego. Jeżeli zostanie przesłana po tym terminie, to pozostaje to kwestią dyskusyjną. Za uznaniem prawa do odstąpienia przemawia także informacja na liście przewozowym, który jak rozumiem dołączony został do paczki, iż chodzi o „zwrot”. Oświadczenie o odstąpieniu ma charakter niesformalizowany i tym samym każde zachowanie, które dostatecznie ujawnia wolę konsumenta może być uznane za odstąpienie. Należy mieć jednak na względzie, iż sprawa nie jest wcale oczywista i daje Państwu pole manewru przy argumentacji. Liczyć należy natomiast się z okolicznością, iż w przypadku sporu Sądy mogą stać na stanowisku ochrony konsumenta. Inną sprawą jest natomiast problem, czy użytkowanie przez konsumenta towaru przemawia za wygaśnięciem jego prawa do odstąpienia od umowy. Mając to na względzie, należy wskazać art. 34 ust. 4 - konsument ponosi odpowiedzialność za odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Powyższy przepis rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą konsumenta, za zmniejszenie wartości rzeczy. Natomiast nie powoduje, iż wygasa jego prawo do odstąpienia od umowy, gdyż jest to uprawnienie niezależne.

Odpowiedź nr 1 z dnia 23 września 2016 22:52 Obejrzało: 231 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.