Pytanie z dnia 19 października 2016
Witam,
pracuję w placówce partnerskiej franczyzowej banku. Mój zakres obowiązków to obsługa klienta detalicznego oraz sprzedaż ofert kredytowych. Nigdy nie zdarzyło mi się, żebym nie miała podpisów klienta, czy też jakiś braków w dokumentach, niestety teraz nie dopilnowałam z powodów zdrowotnych (obecnie jestem tydzień na L4), aby klientka podpisała się na dokumencie. Czy pracodawca może mnie zwolnić dyscyplinarnie? Czy jeżeli bank nałoży karę pieniężną na partnera to on może przełożyć ją na mnie? Proszę o pomoc.
Hoa Dessoulavy-Śliwińska Adwokat (Od 2012)
THE N.E.W.S. Law Center Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych
Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa
Szanowna Pani, Co do zasady istnieje możliwość pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności za błędy związane z wykonywaniem obowiązków pracowniczych. Zakres odpowiedzialności jest zależny od podstawy prawnej zatrudnienia. W przypadku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, odpowiedzialność pracodawcy za szkody wyrządzone przez pracownika osobie trzeciej uregulowana jest w art. 120 § 1 Kodeksu pracy i powstaje wówczas, gdy szkoda powstała z winy pracownika, przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Pracodawca, który uiścił na rzecz osoby trzeciej odszkodowanie z tytułu szkody wyrządzonej przez pracownika, ma roszczenie regresowe wobec sprawy szkody, na zasadach art. 120 § 2 Kodeksu pracy. Zakres odpowiedzialności pracownika zależy od stopnia jego winy. W przypadku, gdy pracownik przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych nieumyślnym działaniem wyrządził szkodę zakładowi pracy i osobom trzecim, łączna suma odszkodowania nie może przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika. Natomiast jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości. Poza ewentualną odpowiedzialnością materialną za wyrządzoną szkodę pracownikowi, który popełnił błąd może zostać wypowiedziana umowa o prace. Większy błąd pracownika, nawet pojedynczy, może uzasadniać utratę zaufania do niego ze strony pracodawcy. Utrata zaufania pracodawcy do pracownika jako przyczyna zwolnienia musi mieć jednak rzecz jasna pokrycie w obiektywnych okolicznościach i faktach, nie zaś tylko wynikać z subiektywnego przeświadczenia pracodawcy. Odnosząc się natomiast do zwolnienia dyscyplinarnego, Kodeks pracy przewiduje, że pracodawca może zastosować ten środek prawny tylko w niektórych sytuacjach, m.in. w przypadku ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracownika.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.