Pytanie z dnia 14 lutego 2017

Witam, przebywam obecnie na urlopie macierzyńskim. Od 10 lat jestem zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony w sektorze administracji publicznej. Dostałam propozycję "dorobienia" na umowę zlecenie u innego pracodawcy. Czy muszę poinformować mojego głównego pracodawcę o podjęciu pracy zlecenia? Kto opłaca składki, jakie i w jakim wymiarze?

Dzień dobry, w momencie gdy ZUS przyznał Pani prawo do zasiłku macierzyńskiego, tytułem ubezpieczenia stało się pobieranie zasiłku macierzyńskiego, a ciężar opłacania składek ZUS z tego tytułu przejął na siebie budżet państwa. Wracając do wykonywania pracy zarobkowej posiada już Pani obowiązkowy tytuł do ubezpieczenia i nie musi w związku z tym opłacać składek z tytułu dodatkowego wynagrodzenia osiąganego z umowy zlecenia. W tym przypadku dochodzi bowiem do zbiegu tytułów ubezpieczenia. Zleceniobiorca, który przebywa na urlopie macierzyńskim, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym właśnie z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Z umowy zlecenia zawartej z innym pracodawcą w tym czasie obowiązkowa jest tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne (fakt ten zgłasza w ZUS Zleceniodawca na właściwym formularzu). Zleceniobiorca może jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęty ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu wykonywanej umowy zlecenia (wówczas obowiązkowa będzie za niego składka wypadkowa, którą w całości finansuje zleceniodawca). Wysokość procentowa składek na poszczególne rodzaje ubezpieczeń, jakie płacą osoby mające umowę zlecenie, jest identyczna w przypadku umowy o pracę. Gdyby podjęła Pani pracę u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę musiałaby Pani poinformować go o tym fakcie, bowiem jako płatnik składek musiałby zgłosić to w ZUS. Zważywszy jednak, że umowa zlecenia nie wpływa na wysokość zasiłku, w mojej ocenie takiego obowiązku nie ma. Jednakże uważam, że nie dotyczy to każdego przypadku. Jeżeli pracownik objęty jest np. zakazem konkurencji powinien powiadomić pracodawcę. W wyroku z 14 kwietnia 2009 roku (sygn. akt III PK 60/08) Sąd Najwyższy wyraził pogląd, iż w pewnych okolicznościach może być dopuszczalne zawarcie w umowie o pracę klauzuli, zgodnie z którą pracownik na podjęcie dodatkowego zatrudnienia musi uzyskać zgodę pracodawcy. Nie znam Pani umowy, co więcej jest Pani pracownikiem administracji publicznej, więc tu też mogą występować pewne ograniczenia wynikające z innych ustaw, pozdrawiam

Odpowiedź nr 1 z dnia 15 lutego 2017 12:44 Obejrzało: 236 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.