Pytanie z dnia 06 lipca 2022
Witam. W dniu 8 mają tego roku przez stronę vinted moje dane zostały pozyskane przez osoby trzecie. Dostali moje dane do logowania do banku hasło i pin. Wymusili podstępem te dany gdyż ja myślałam że loguje się na stronę banku a okazało się że był ta strona oszukańcza. Niemalże od razu z mojego konta bankowego został wykonany przelew na 500 euro. Zauważyłam to od razu i zgłosiłam do banku ich osoby trzecie dostały dostęp do mojego konta i poprosiłam o zablokowanie wszystkich narzędzi. Prosząc bank o pomoc w rozwiązaniu tego czyli w cofnięciu transakcji, bank stwierdził że oni nie są od tego aby ścigać przestępców i nie pomogą mi w tej sprawie w ogóle ponieważ to ja podałam dane do konta. Czy taka odpowiedź banku jest okej? Czy nie powinno być tak że bank jako ta organizacja która trzyma moje pieniądze powinna pomóc mi w tej sprawie? Poczułam się zlekceważona. Nawet próbowałam sama kontaktowac się z Revolut ( tam poszła transakcja oszukańcza) jednak ja nie mogę osobiscie się kontaktować, musi to być bank.
Proszę o odpowiedź.
K&W Adwokaci sp.p Adwokat (Od 2019)
Kołodziejska&Wasiołek Adwokaci sp.p
Puławska 2 bud.B, Warszawa
Dzień dobry, czy zgłosiła Pani tę sprawę na policję ?
Podziękowałeś prawnikowi
Michał Mikołajczak Radca prawny (Od 2009)
Kancelaria Radcy Prawnego Michał Mikołajczak
Dąbrowskiego 77A, V Piętro, 60-529 Poznań
Dzień dobry, stanowisko banku nie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej bank jest zobowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwrócić klientowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, z wyjątkiem przypadku gdy ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, i poinformuje o tym w formie pisemnej organy powołane do ścigania przestępstw. Innymi słowy, bank, do którego zgłoszono reklamację w związku z nieautoryzowaną transakcją płatniczą, powinien najpierw dokonać zwrotu środków na rzecz klienta, a dopiero następnie, w przypadku, gdy uważa, że klient umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa doprowadził do nieautoryzowanej transakcji płatniczej albo umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa dopuścił się naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42 uup (tj. m.in. obowiązku przechowywania instrumentu płatniczego z zachowaniem należytej staranności oraz nieudostępniania go osobom nieuprawnionym), powinien wezwać klienta do zapłaty lub wytoczyć przeciwko niemu odpowiednie powództwo przed sądem. Stanowisko takie podziela również Rzecznik Finansowy. Oznacza to, że powinna Pani złożyć niezwłocznie w tej sprawie do banku pisemną reklamację. W przypadku jej nieuwzględnienia należałoby natomiast wystąpić z wnioskiem o podjęcie interwencji do Rzecznika Finansowego. Z poważaniem r.pr. Michał Mikołajczak, tel.: 692 326 880, e-mail: michal.mikolajczak@mm-kancelaria.com, www.mm-kancelaria.com
Podziękowałeś prawnikowi
Maciej Podgórski Radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego Maciej Podgórski
Królewska 2/318, Kraków
Szanowna Pani, dyrektywa PSD a a w ślad za nią polski ustawodawca, zdecydował o ustanowieniu generalnej zasady wedle której ryzyko odpowiedzialności z tytułu przeprowadzenia nieautoryzowanej transakcji płatniczej spoczywa w całości na dostawcy usług płatniczych - w tym przypadku na BANKU (art 46.1 w zw z art 45.1 i 2 ustawy o usługach płatniczych), wiec sądzę że powinna Pani iść dalej i żądać od banku zwrotu środków, a odpiwiedź banku jest co najmniej niegrzeczna. W razie zainteresowania moją pomocą proszę o kontakt, kancelaria@podgorski-radca.pl, tel. 503313013
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.