Pytanie z dnia 18 czerwca 2018

Witam.
W Nowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego z 2017r. gmina naniosła na mojej działce drogę. Wcześniej był to teren przeznaczony pod zabudowę mieszkaniowo-zagrodową.
Przytoczyłem w rozmowie telefonicznej z gminą Art. 36. planow. i zagosp. pr. niestety gmina twierdzi, że nie ma pieniędzy na wykup, a o odszkodowanie będzie można się ubiegać dopiero jak gmina zdecyduje się na budowę tej drogi.
Znalazłem też informacje, że Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 18.12.2014 r. art. 36 uznał za niezgodny z Konstytucją RP.

Chciałbym się dowiedzieć co w takiej sytuacji należy zrobić, aby uzyskać odszkodowanie, czy jest wogóle taka możliwośc i jakie byłyby to koszty.
Pozdrawiam
Jarosław

Jest na to jedno rozwiązanie pod warunkiem, że część Pana działki została przeznaczona w PZP pod drogę publiczną a nie wewnętrzną. Jeżeli pod drogę publiczną to należy złożyć do wójta/burmistrza wniosek o podział nieruchomości i koniecznie powołać się na art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe w trybie powyższego przepisu przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Wówczas za część działki która przeszła na własność gminy na wskutek podziału przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. W przypadku braku ugody na wniosek właściciela odszkodowanie jest ustalane i wypłacane według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości. Powyższy przepis dotyczy zarówno dróg, które dopiero mają powstać, jak i dróg istniejących. Do wniosku o podział nieruchomości należy złożyć wstępny projekt podziału, protokół z przyjęcia granic i mapę z projektem podziału które to dokumenty sporządza geodeta. Geodeci mają różne stawki wynagrodzenia wiec najlepiej zapytać się kilku ile będzie kosztowalo sporządzenie ww. dokumentów. Dodatkowo wypis i wyrys z ewidencji gruntów - koszt 150 zzł

Odpowiedź nr 1 z dnia 18 czerwca 2018 21:46 Zmodyfikowano dnia: 18 czerwca 2018 21:46 Obejrzało: 338 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.