Wykorzystanie treści podręczników w aplikacji bez zgody wydawcy.

Pytanie z dnia 09 marca

Wykorzystanie treści podręczników w aplikacji bez zgody wydawcy – aspekty prawne Wyjaśnij sytuację: Wraz z zespołem pracujemy nad aplikacją edukacyjną i chcielibyśmy wykorzystać fragmenty treści z podręczników. Niestety, nie otrzymaliśmy zgody od wydawcy. Chcielibyśmy dowiedzieć się: Do jakiego stopnia możemy legalnie wykorzystać treści z podręczników bez zgody wydawcy? Jakie rozwiązania prawne mogłyby umożliwić wykorzystanie tych materiałów w aplikacji (np. prawo cytatu)? Co możemy zrobić, aby zminimalizować ryzyko naruszenia praw autorskich? Zależy nam na poznaniu bezpiecznych i legalnych opcji obejścia braku oficjalnej zgody wydawcy. Dziękujemy za pomoc

Dozwolony użytek edukacyjny, uregulowany w art. 27 prawa autorskiego, pozwala instytucjom oświatowym korzystać z rozpowszechnionych utworów w celach dydaktycznych i badawczych. Zgodnie z tym przepisem, instytucje oświatowe mogą korzystać z utworów w oryginale i tłumaczeniu oraz sporządzać egzemplarze fragmentów rozpowszechnionych utworów. Prywatne firmy tworzące aplikacje edukacyjne nie są kwalifikowane jako instytucje oświatowe w rozumieniu ustawy. Za instytucje oświatowe uznaje się konkretne jednostki organizacyjne takie jak przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, uczelnie, instytuty naukowe PAN czy instytuty badawcze. Natomiast prywatne firmy, fundacje oferujące dodatkowe lekcje czy materiały edukacyjne nie mogą korzystać z instytucji dozwolonego użytku edukacyjnego Prawo cytatu stanowi najbardziej realistyczną opcję prawną dla wykorzystania treści podręczników w aplikacji. Zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, dozwolone jest przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywków rozpowszechnionych utworów w zakresie uzasadnionym określonymi celami. Prawo cytatu pozwala na wykorzystanie fragmentów cudzych dzieł bez zgody autora czy posiadacza praw autorskich, jednak podlega określonym ograniczeniom. Aby legalnie korzystać z prawa cytatu, należy spełnić następujące warunki: Cytowanie musi być uzasadnione konkretnymi celami, takimi jak: Wyjaśnianie określonych zagadnień Nauczanie Analiza krytyczna lub naukowa Polemika Prawa gatunku twórczości Ponadto, fragment cudzej twórczości powinien być częścią nowego, samodzielnego utworu, a wielkość cytowanego fragmentu powinna być proporcjonalna do potrzeb. Cytaty nie mogą stanowić głównej treści tworzonej aplikacji, a jedynie pełnić rolę dodatkowego elementu, bez którego część stworzona przez twórców aplikacji może samodzielnie istnieć. Ograniczenia w wykorzystaniu treści podręczników Należy mieć świadomość, że zgodnie z polskim prawem autorskim, publikacja fragmentów książek bez zgody autora jest zasadniczo nielegalna. Wyjątkiem są właśnie krótkie cytaty wykorzystane w określonych celach, jak wspomniano wyżej. Nie jest dozwolone kopiowanie i udostępnianie całych podręczników, nawet jeśli są one udostępniane fragmentami. Publikowanie większych fragmentów podręczników bez zgody wydawcy stanowi naruszenie praw autorskich i może prowadzić do odpowiedzialności zarówno cywilnej, jak i karnej. W celu zminimalizowania ryzyka naruszenia praw autorskich przy tworzeniu aplikacji edukacyjnej, warto rozważyć następujące strategie: 1. Prawidłowe stosowanie prawa cytatu Przy wykorzystywaniu fragmentów podręczników, należy zadbać o właściwe oznaczenie cytatu. Każdy cytat powinien być wyodrębniony (np. cudzysłowem czy kursywą) oraz opatrzony informacją o autorze i źródle. Zgodnie z art. 34 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. 2. Wykorzystanie linków zamiast kopiowania treści Warto rozważyć wykorzystanie linków do legalnie dostępnych treści zamiast kopiowania ich do aplikacji. Linkowanie (które nie jest uznawane za rozpowszechnianie w rozumieniu prawa autorskiego) stanowi bezpieczniejszy sposób kierowania użytkowników do materiałów edukacyjnych. 3. Tworzenie autorskich materiałów inspirowanych podręcznikami Zamiast bezpośredniego kopiowania treści podręczników, warto rozważyć tworzenie własnych, autorskich materiałów, które będą inspirowane wiedzą zawartą w podręcznikach, ale wyrażone własnymi słowami i w oryginalnej formie. Samo korzystanie z informacji i idei zawartych w podręcznikach nie narusza praw autorskich, ponieważ ochroną objęta jest tylko forma wyrażenia określonych myśli lub ujęcia informacji. 4. Wykorzystanie materiałów z domeny publicznej i na wolnych licencjach Alternatywą dla treści objętych pełną ochroną prawnoautorską jest wykorzystanie materiałów z domeny publicznej (utwory, których autorzy zmarli co najmniej 70 lat temu) lub udostępnionych na wolnych licencjach, np. Creative Commons.

Odpowiedź nr 1 z dnia 14 marca 2025 10:23 Zmodyfikowano dnia: 14 marca 2025 10:23 Obejrzało: 9 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.