zakup mieszkania z rynku wtórnego

Pytanie z dnia 22 maja 2019

Dzień dobry. Niecałe 2 lata temu kupiłam mieszkanie z rynku wtórnego na 2 piętrze, które jest ostatnim piętrem. Po 10 miesiącach od zakupu pojawił się wyciek wody po deszczu przy granicy ściany i parapetu i nad oknem. Zgłosiłam sprawę do wspólnoty. Naprawili problem ustał. Obecnie po deszczu pojawiły się dwa kolejne zacieki. Zgłosiłam do wspólnoty. Administrator osiedla oglądał dach z dekarzem, który uznał dach za nieprawidłowo wykonany i stąd wszelkie usterki, zacieki itp. Obecnie nie wiadomo gdzie szukać przyczyny bo cały dach nadaje się tylko do demontażu. Administracja rozkłada bezradnie ręce. Prosili bym napisałam pismo do Zarządu Wspólnoty, ale w chwili obecnej tylko ja zgłaszam taki problem i wspólnota nie wyrazi zgody na tak duży koszt jak naprawa dachu. Co robić? Czy w takiej sytuacji mogę sprzedać mieszkanie mieszkanie?

W odpowiedzi na Pani pytanie informuję, że zgłoszenie sprawy pisemnie Zarządowi Wspólnoty lub Administracji, o ile ma ona charakter zarządcy, zgodnie z przepisami ustawy o własności lokali jest jak najbardziej wskazane. Zarząd powinien zwołać zebranie ogólne właścicieli lokali na którym przedstawiona zostanie sytuacja oraz stan techniczny budynku (dachu) oraz konieczność jego remontu i poddać uchwałę dotyczącą remontu oraz finansowania remontu pod głosowanie lub przygotować projekt uchwały i poddać go pod głosowanie w trybie indywidualnym. Zgodnie z art. 24 ustawy o własności lokali w razie braku zgody wymaganej większości właścicieli lokali zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1 ustawy, może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich właścicieli. Sprawę sąd rozpoznaje w postępowaniu nieprocesowym. W mojej ocenie remont dachu jest konieczny dla właściwego zachowania całej substancji budynku i nie jest podyktowany wyłącznie Pani interesem. Sprzedaż mieszkania w tej sytuacji w mojej ocenie może być mocno utrudniony lub może nieść za sobą koszty z tytułu odszkodowania w stosunku do nabywcy lokalu. Biorąc pod uwagę fakt, że wie Pani o problemie tego mieszkania to ciąży na Pani obowiązek poinformowania o nim nabywcę. Zatajenie tego faktu może rodzić po stronie nabywcy roszczenie z tytułu rękojmi za wadę fizyczna lokalu. W celu udzielenia kompleksowej i rzetelnej odpowiedzi na pytania związane dalszymi krokami konieczne jest przeanalizowanie stanu prawnego i faktycznego. W przypadku konieczności obrony Pani praw zapraszam do kontaktu, chętnie pomogę. Pozdrawiam radca prawny Tomasz Wojciechowski Kancelaria Radcy Prawnego Błażeja Winklera, ul. Dobrzyckiego 17, 61-692 Poznań, tel. +48 506 109 353, e-mail: wojciechowski@winklerkancelaria.pl

Odpowiedź nr 1 z dnia 22 maja 2019 21:41 Zmodyfikowano dnia: 22 maja 2019 21:41 Obejrzało: 243 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.