zakupy internetowe,sprzedaż przez allegro

Pytanie z dnia 08 maja 2019

Dzień dobry,

Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w następującej sytuacji:

Na serwisie allegro.pl wziąłem udział w aukcji książki od osoby prywatnej. Wygrałem ją, a sprzedawca zamiast wysłać towar zwrócił mi pieniądze.

Sprawa jest o tyle problematyczna, że nie podchodzi pod żadną sytuację którą znam, albo którą mógłbym znaleźć w internecie, a zwrot kosztów tym bardziej czyni ją trudną do obronienia. Dokładniejszy opis sytuacji:

Po wygraniu aukcji dokonałem natychmiastowej zapłaty. Po 1,5 tygodniowym oczekiwaniu na przedmiot napisałem do sprzedawcy z zapytaniem o status wysyłki. Ze względu na brak odpowiedzi (po kolejnych kilku dniach) otworzyłem Dyskusję na stronie allegro (miejsce, w którym można dyskutować ze sprzedawcą pod okiem administratorów strony). Sprzedawca wówczas odpisał, zrzucił winę na Pocztę Polską i napisał, że przesyłka powinna niedługo dojść. Niedługo potem otrzymałem wiadomość od sprzedającego, który żądał wniesienia dodatkowej opłaty ze względu na swoją pomyłkę przy wystawianiu aukcji (niezaktualizowany cennik wysyłki). Poprosiłem o interwencję administratorów allegro, którzy zdecydowanie stanęli po mojej stronie (powołując się na regulamin strony i tłumacząc sprzedawcy, że umowa jest wiążąca i ma obowiązek finalizacji zawartej transakcji). Sprzedający odmówił i zamiast tego dokonał zwrotu kosztów. Na moje zapytanie do administratorów allegro co w takiej sytuacji mogę zrobić dostałem informację, że to poza ich możliwościami.

Uważam, że takie praktyki nie powinny być dozwolone. Daje to możliwość sprzedawcom wystawiania tej samej aukcji kilkukrotnie i "akceptowania" zapłaty dopiero wówczas, gdy będzie ich satysfakcjonowała a zwracanie mniejszych sum kupującym pod jakimś pretekstem.

Z moich informacji sytuacja ta nie podchodzi również pod ochronę praw konsumenta, ponieważ zgodnie z art. 22[1] kodeksu cywilnego (tj. Dz.U. 2018, poz. 1025 z późn. zm.) konsumentem jest osoba fizyczna, która spełni dwa warunki, tzn.:
1. okonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej (np. zawiera umowę),
2. czynność prawna (np. umowa) nie jest bezpośrednio związana z działalnością zawodową lub gospodarczą, jaką prowadzi ta osoba fizyczna.

Jako, że zawierałem umowę z osobą prywatną, nie mieszczę się w tej kategorii.
Co mógłbym w zaistniałej sytuacji zrobić?
W razie potrzeb mogę podesłać potrzebne załączniki.

Z poważaniem,

Tomasz

Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników


Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.