zwrot kosztów usługi

Pytanie z dnia 08 sierpnia 2019

Dzień dobry,
prowadzę jednoosobowa działalność (produkcja filmów wideo). Klient (pracownik działu marketingu) zamówił usługę nakręcenia spotu reklamowego hotelu, został nakreślony wstępny scenariusz + ew ujęcia dodatkowe jak pogoda i czas pozwolą. Po zdjęciach Klient dostał zmontowany film do ew. uwag, tzn. dostałam informacje, że osoba z którą temat był prowadzony jest na zwolnieniu L4 (ponad mc) i jest nowa osoba wyznaczona do kontaktu. Nowej osobie nie podobają się ujęcia (brak słońca, pogoda taka, Klientowi zależało aby film powstał jak najszybciej, uwagi typu kelnerka fajna ale ma różowe włosy odpada, zapewne statystów było po stronie Klienta)
Proponuję załatwić temat polubownie, dokręcić dodatkowe sceny (które miały być jak czas pozwoli a teraz jest to argument, że one miały powstać musowo (pogoda na to nie pozwoliła).

Klient przed zdjęciami poprosił o fakturę proforma, która została przez niego opłacona, już po przesłaniu zmontowanego filmu.
Osoba kontaktowa straszy mnie prawnikiem i żąda zwrotu pieniędzy za usługę, która wg niej nie spełnia jej oczekiwań (wcześniejsze ustalenia z inna osobą). Nie było żadnej umowy, ustalenia telefoniczne i mailowe, wcześniej wykonane dwa inne filmy (z umową) dla tego Klienta i był zadowolony.
Moje pytanie brzmi czy należy się Klientowi zwrot tej kwoty, skoro usługa została wykonana ale nie podoba się (ponad połowa uwag jest absurdalna, czynniki zew. jak pogoda lub niewłaściwe przygotowanie statystów, krzeseł)?

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Wszystko zależy od treści umowy, która była umową na tzw. "gębę" więc treść tej umowy w przypadku sporu sądowego trzeba będzie wykazać zeznaniami świadków, zeznaniami stron, mailami itp. Na Pana plus działa to że przedmiotem umowy jest wykonanie filmu...a film to utwór, wiec wchodzi prawo autorskie. Jeśli potrzebuje Pan bardziej dokładnej analizy, zapraszam do kontaktu!

Odpowiedź nr 1 z dnia 8 sierpnia 2019 18:24 Zmodyfikowano dnia: 8 sierpnia 2019 18:24 Obejrzało: 224 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Teoretycznie umowa jest wykonana, ale jest też przepis: Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Wg mnie przedstawione argumenty są racjonalne i mają szanse obrony, proszę na wszelki wypadek zachować wszystkie dowody, które mogą przemawiać na korzyść. Zwolniony pracownik też może być ewentualnie interesującym świadkiem w razie potrzeby. Pozdrawiam

Odpowiedź nr 2 z dnia 8 sierpnia 2019 21:28 Zmodyfikowano dnia: 8 sierpnia 2019 21:28 Obejrzało: 224 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.