Zwrot towaru zakupionego na firmę .
Pytanie z dnia 27 stycznia 2021
Witam,
mam następujące pytanie:
Jesteśmy mikro firmą, działalność gospodarcza , chcemy zakupić kosiarkę/traktorek do firmy , sprzedający przedstawił nam warunki jeśli kupujemy prywatnie to 3 lata gwarancji, jeśli na fakturę na firmę tylko 1 rok gwarancji.Czy takie postępowanie jest właściwe?? Kosiarka nie jest dla nas towarem handlowym, nie służy nam do pracy zawodowej, tylko do porządkowania terenu wokół magazynu firmy.
Wiemy że od Nowego roku zmieniają się przepisy odnośnie takich małych firm jak nasza w związku ze zwrotami towarów, że firmy też będą mogły zwracać towary jak osoby prywatne w tej chwili. Czy może podczas zmiany tych przepisów, nie ma zmiany przepisów w stosunku do gwarancji?? (jeśli opisane wyżej są obowiązujące)
Bardzo proszę o informację.
Dziękuję.
Jakub Elegańczyk Adwokat
Kancelaria Adwokacka Adwokat Jakub Elegańczyk
Cicha 4/3, 61-710 Poznań
Dzień dobry, gwarancja jest innym uprawnieniem, niż rękojmia. Sprzedawca może udzielić gwarancji na jaki okres chce. Może też wcale nie udzielać gwarancji. Zatem takie postępowanie sprzedawcy jest dopuszczalne. Z wyrazami szacunku adwokat Jakub Elegańczyk tel. 696 850 775 e-mail: j.eleganczyk@eleganczyk.pl
Podziękowałeś prawnikowi
Maciej Podgórski Radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego Maciej Podgórski
L. Rydygiera 19/69, 30-695 Kraków
Szanowni Państwo, istotnie, z dniem 1 stycznia 2021 w Kodeksie cywilnym pojawił się przepis art. 556[4] zgodnie z którym przepisy dotyczące konsumenta, z wyjątkiem art. 558 § 1 zdanie drugie, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przepis ten zbliża status jednoosobowych przedsiębiorców do konsumentów (różnica polega m. in. na możliwości modyfikowania postanowień kodeksowych w zakresie rękojmi). Tak wiec, jeśli zakup nie dotyczy bezpośrednio przedmiotu Państwa działalności gospodarczej to zasadniczo te same zasady powinny regulować sprzedaż "na fakturę" lub "prywatnie", z tą jednak różnicą że można modyfikować zasady dotyczące rękojmi -mogą się zatem Państwo zgodzić lub nie na propozycję sprzedawcy. Pozdrawiam.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.