Co powinien zawierać Regulamin Portalu Internetowego
ARTYKUŁ NIEAKTUALNY
Będąc przedsiębiorcą w sieci obowiązuje nas wiele zasad, jedną z najważniejszych jest odpowiednie informowanie klientów, a w szczególności konsumentów o ich prawach i obowiązkach.
Dlatego decydując się na prowadzenie działalności online należy pamiętać o stworzeniu i udostępnieniu dokumentów takich jak Regulamin i Polityka Prywatności.
Elementy obowiązkowe
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje podstawowe elementy, które powinny znaleźć się w tego typu dokumencie. Są to:
1. rodzaje i zakres świadczonych usług
2. warunki świadczenia usług
(w tym wymagania techniczne oraz zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym)
3. warunki zawierania i rozwiązywania umów
4. postępowanie reklamacyjne
Inne przepisy mogą stanowić o kolejnych obowiązkowych elementach (szczególnie informacyjnych względem konsumentów).
Przedstaw się
Zanim rozpoczniemy działalność powinniśmy przekazać klientowi dane podmiotu odpowiedzialnego za sprzedaż czy usługę. Do podstawowych informacji należą przede wszystkim pełna nazwa (firma), adres siedziby, NIP oraz dane teleadresowe. Klient w przypadku reklamacji powinien wiedzieć gdzie i do kogo powinien się zgłosić. Jeżeli przewidziane jest przetwarzanie danych osobowych dane powinny zgadzać się / pokrywać z przekazanymi do Generalnego Inspektora Danych Osobowych.
Określ zasady gry
Regulamin to swoistego rodzaju przewodnik po tym w jaki sposób działamy i czego można od nas oczekiwać. Dlatego w sposób prosty, ale wyczerpujący należy opisać na czym polega praca naszego portalu, jakie usługi świadczymy, jakie są możliwości otrzymania produktu / usługi, płatności itp. Jest to miejsce na opis praw i obowiązków obu stron potencjalnej transakcji.
Jeżeli do wykonania usługi potrzebna jest współpraca ze strony klienta wskazujemy gdzie i w jaki sposób będziemy potrzebowali od niego pomocy czy informacji, a także co dzieje się w przypadku ich braku.
W przypadku sprzedaży internetowej ważnym elementem jest wyjaśnienie ewentualnego procesu reklamacyjnego oraz zwrotu produktów kupionych przez internet. Tutaj koniecznie trzeba pamiętać o obowiązkach nałożonych przez ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów.
Jednym z obowiązków naszego klienta (usługobiorcy) powinno być zobowiązanie się do niedostarczania jakichkolwiek treści, które mogą wykazywać bezprawny charakter. Zwróćmy więc uwagę np. na prawa autorskie dotyczące przesyłanych zdjęć, testów itp.
Aspekty techniczne
Jeżeli portal czy strona wymaga jakiś określonych narzędzi do obsługi, lub po prostu może źle wyświetlać się na niektórych urządzeniach (np. telefonach komórkowych) warto opisać minimalne wymagania techniczne do prawidłowego korzystania ze strony. W innym wypadku może dojść do sytuacji, że coś stanie się nieczytelne i klient dokona niechcianego zakupu albo przekonany o zakupie nie dokończy procesu. Jest to nie tylko nasze prawo ale i obowiązujący z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Cookies
Jeżeli nasza strona wykorzystuje tzw. ciasteczka można jako element Regulaminu dodacć / włączyć politykę cookies. Niektóre większe portale w przypadku bardzo rozbudowanych Regulaminów stosują ją jako oddzielny dokument.
W zwięzły sposób wyjaśniamy czym są Cookies, jakie dane zbiera nasza www oraz w jakim celu się to dzieje. Dobrze widziane jest poinformowanie gości w jaki sposób w przeglądarce można dokonać zmian ustawień ciasteczek.
UWAGA: poza Cookies istnieją technologie zbierające informacje np. o numerze IP czy lokalizacji używanego urządzenia – o nich również należy poinformować
GIODO i Polityka Prywatności
W przypadku jeżeli będziemy przetwarzać dane osobowe mamy obowiązek zarejestrować odpowiedni zbiór w GIODO. Jednocześnie należy poinformować użytkowników jakie dane, w jaki sposób i dla jakich celów są zbierane / przetwarzane. Zgoda na przetwarzanie danych powinna zostać wyrażona w jasny (nie dorozumiany) sposób.
Obowiązkiem jest również udostępnieni odpowiedniej Polityki Prywatności.
Nie kopiuj bez zrozumienia
Wiele Regulaminów jest niestety kopią różnych dokumentów z innych stron internetowych. Prowadzi do do sytuacji w których całość nie ma większego sensu, a często staje się po prostu nie zrozumiała. Zarówno język jak i poszczególne zapisy powinny być napisane w języku polskim, bez niepotrzebnych zawiłości. Nieprzemyślane „sklejki” są po prostu złe.
Prawidłowo stworzony Regulamin jest napisany specjalnie dla naszego rodzaju działalności, określa to co jest potrzebne i pomija zapisy, które nie dotyczą świadczonych usług. Dobrą praktyką można określić wprowadzenie na początku specjalnego słowniczka tłumaczącego poszczególne używane pojęcia – pozwala to uprościć dokument. Pamiętajmy też o kryterium czytelności – zbyt małe czcionki, po to by tekst wydawał się krótszy nie są dobrym rozwiązaniem.
Podsumowując Regulamin to nie tylko obowiązek który wynika bezpośrednio z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ale przede wszystkim wygoda – dzięki niemu wszystkie najważniejsze informacje i zasady znajdują się w jednym miejscu.