Czym jest rozporządzenie 261/2004 ?
Choć w krajach Unii Europejskiej od kilku lat funkcjonuje rozporządzenie uchwalone przez Parlament Europejski, które pozwala na uzyskanie rekompensaty od przewoźnika lotniczego za opóźnienie w locie lub nawet jego odwołanie. To statystyki wciąż pokazują, że tylko ułamek pasażerów dochodzi należnego im odszkodowania. Budujący jest jednak fakt, iż świadomość wśród konsumentów podróżujących liniami lotniczymi jest coraz większa. Znają oni swoje prawa i coraz częściej występują o należne im odszkodowania. Podstawę prawną wspomnianego odszkodowania stanowi rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004r.
W jakich przypadkach pozwala ono na dochodzenie odszkodowania?
- Lot został opóźniony w przylocie ponad 3 godziny.
-
Lot został odwołany w terminie od 7 do 14 dni
i pasażerom nie
zaoferowano
zmiany planu podróży, na taki który umożliwia im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich
miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu. -
Lot został odwołany w terminie krótszym niż 7 dni
i pasażerom nie zaoferowano
zmiany planu podróży, na taki który umożliwia im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca
docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu. - Przewoźnik odmówił pasażerowi wstępu na pokład ze swojej winy (np. sprzedał więcej biletów niż było miejsc na lot).
Stosowne odszkodowanie uzależnione od odległości, na jakiej miał się odbywać przelot:
- do 1500 km – 250 euro ,
- od 1500 km do 3500 km lub lot wewnątrzwspólnotowy powyżej 3500 km – 400 euro ,
- ponad 3500 km – 600 euro.
Chociaż przewoźnicy lotniczy wymyślają najróżniejsze sposoby by uchylić się od ciążącego na nich obowiązku. Nie należy rezygnować z walki natychmiast po otrzymaniu odpowiedzi odmowanej. Przewoźnicy wykorzystują często nieznajomość prawa przez pasażerów i powołują sie na bliżej nieokreslone "nazdwyczajne okoliczności wyłączające winę" licząc, że zniechęcą ich tym do dalszego dochodzenia odszkodowania na drodze postępowania sądowego czy mediacji. Niestety należy się śpieszyć ze zgłoszeniem swojego roszczenia albowiem Sąd Najwyższy uchwałą z dnia 17 marca 2017 roku (sygn. III CZP 111/16) wskazał, iż roszczenie takie przedawnia się z upływem roku od dnia wynonania lotu, co ulokowało Polskę w gronie państw z jednym z najkrótszych terminów do zgłoszenia się po odszkodowanie.