Forma umowy o udzielenie zamówienia publicznego
Forma zawarcia umowy o udzielenie zamówienia publicznego
Zgodnie z dyspozycją art. 139 ust. 1 Prawo zamówień publicznych do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Ust. 2 Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. W myśl art. 78¹ ust. 1 kodeksu cywilnego do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Ust. 2 oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.
Wymogi, które musi spełniać zaawansowany podpis elektroniczny zostały określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznej na rynku wewnętrznym oraz uchylające Dyrektywę 1999/93/WE z dnia 23 lipca 2014 roku (Dz.Urz.UE.L Nr 257, str. 73) zwane dalej: Rozporządzeniem . W myśl art. 25 ust. 2 Rozporządzenia kwalifikowany podpis elektroniczny ma skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu. Przepis ten został implementowany do polskiego porządku prawnego, stąd zgodne z nim przyjęte rozwiązanie w art. 78¹ ust. 2 kodeksu cywilnego. Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej a następnie podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym wywołuje skutki prawne. Dla ważności podpisu wymagane jest posiadanie aktualnego certyfikatu w momencie podpisywania dokumentu. Termin rozpoczęcia oraz zakończenia ważności certyfikatu musi być określony w jego treści. Z tym jednak zastrzeżeniem, że maksymalny okres ważności kwalifikowanego certyfikatu przewidziany przez politykę certyfikacji może wynosić nie więcej niż 2 lata.
Reasumując, umowa o zamówienia publiczne może być zawarta poprzez złożenie oświadczenia woli w formie elektronicznej a następnie opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zrównanie formy elektronicznej z formą pisemną będzie miało również zastosowanie na gruncie zamówień publicznych. Równoważność formy elektronicznej względem formy pisemnej może być jednak wyłączona, z góry w warunkach SIWZ. Należy bowiem pamiętać o dyspozytywnym charakterze art. 78¹ kodeksu cywilnego. Skoro umowa o zamówienia publiczne została podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym to spełnia wymóg pisemnej formy dokumentu, o której mowa art. 139 ust. 1 Prawo zamówień publicznych . Umowa o zamówienia publiczne zawarta w opisywany sposób jest ważna i skuteczna.
Radca prawny Michał Araszkiewicz