Handel elektroniczny- co się zmieniło w związku z implementacją Dyrektywy Omnibus ?
W dniu 1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta oraz innych ustaw stanowiąca implementację dyrektywy UE nr 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. (Dyrektywa Omnibus). Nowe przepisy wprowadziły istotne zmiany wpływające na funkcjonowanie sklepów internetowych oraz internetowych platform handlowych . Na czym polegają najważniejsze zmiany w tych obszarach działalności gospodarczej i jakie wyzwania stoją aktualnie przed przedsiębiorcami ?
Obowiązki informacyjne
Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. nakładają na internetowe platformy handlowe obowiązek informowania konsumentów korzystających z ich usług czy sprzedawca oferujący produkty na tych platformach ma status przedsiębiorcy. Jako adwokat tak wprowadzony obowiązek informacyjny oceniam pozytywnie. Jasna informacja o tym jaki status ma sprzedawca pozwala osobie korzystającej z platformy zorientować się co do zakresu jej uprawnień tj. czy może korzystać z praw przysługujących konsumentowi.
Informacja o poprzedniej najniższej cenie
Najbardziej medialną zmianą wprowadzoną w drodze implementacji dyrektywy Omnibus jest obowiązek podawania przy promocjach ostatniej, najniższej ceny obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni. Obowiązek ten dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych jak i internetowych.
Zakaz "kupowania" opinii
Wprowadzone przepisy wprowadziły zakaz dodawania na zlecenie sklepów internetowych nieprawdziwych opinii i rekomendacji o produktach. Wynika to ze słusznego założenia, że takie praktyki w sposób niedopuszczalny wpływają na decyzje konsumentów. Jako adwokat dostrzegam natomiast, iż problematyczny do realizacji dla sklepów internetowych będzie dodatkowy obowiązek polegający na zapewnieniu, aby zamieszczane opinie i rekomendacje pochodziły od konsumentów, którzy faktycznie zakupili produkt lub go używali.
Informowanie o pozycjonowaniu produktu
Jeżeli dostawca internetowej platformy handlowej stosuje pozycjonowanie produktu, to ma obowiązek o tym informować konsumentów. Jako adwokat wskazuje, iż informacja w tym zakresie musi zawierać wskazanie głównych parametrów jakie mają wpływ na kolejność prezentacji wyników.
Sprzedaż internetowa- porady prawne w Bielsku-Białej i nie tylko.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani zasięgnięciem porady prawnej w sprawie związanej ze sprzedażą internetową lub chcielibyście Państwo powierzyć prowadzenie takiej sprawy, zapraszam do kontaktu. Wszelkie potrzebne dane kontaktowe znajdziecie Państwo na stronie internetowej mojej kancelarii adwokackiej. Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami na moim blogu . W celu zapoznania się z warunkami finansowymi prowadzenia sprawy zapraszam do zakładki cennik .
Autorem niniejszego wpisu jest adwokat Wojciech Nowak prowadzący kancelarię adwokacką w Bielsku-Białej .