Kiedy sprzedawca może nie uwzględnić reklamacji?
Dokonując zakupu nowego produktu liczymy, że będzie nam służył dłuższy czas. Zdarza się jednak, że zakupiony produkt ma wady. W takiej sytuacji osoba dokonująca zakupu może skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi. Czy jednak zawsze sprzedawca ma obowiązek uwzględnić reklamacje?
Czym jest rękojmia?
Jako adwokat muszę zacząć od wyjaśnienia, czym jest rękojmia. Najprościej mówiąc jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne sprzedanego towaru. Na podstawie rękojmi kupujący może zażądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, chyba, że sprzedawca wymieni wadliwy przedmiot na wolny od wad lub usunie wadę (nie dotyczy to jednak sytuacji gdy przedmiot był już naprawiany lub wymieniany).
Klientom mojej kancelarii adwokackiej wyjaśniam, że przy dochodzeniu roszczeń z tytułu rękojmi, istnieje domniemanie, że stwierdzona wada istniała już w dacie sprzedaży towaru. To sprzedawca musi wykazać, że jest inaczej. Jest to istotne ułatwienie dla kupującego.
W niektórych jednak sytuacjach sprzedawca może nie uwzględnić reklamacji.
Kiedy sprzedawca może nie uwzględnić roszczeń z tytułu rękojmi?
Może się tak stać w kilku przypadkach.
Po pierwsze, może się tak stać jeżeli zgłaszający reklamacje nie jest w stanie wykazać- przy pomocy paragonu czy faktury- że dokonał zakupu wadliwego produktu u danego sprzedawcy.
Po drugie, sprzedawca może uznać, że zgłoszona wada nie występuje lub powstała po wydaniu towaru kupującemu, np. na skutek wadliwego jego użytkowania.
Po trzecie, jeżeli kupujący w dacie zakupu wiedział o wadzie np. zakupi przeceniony produkt wiedząc, że cena jest niższa z uwagi na posiadane uszkodzenia.
Po czwarte, jeżeli kupujący nie zachował procedury reklamacyjnej tj. zgłosił wadę po terminie, nie przedstawił wymaganych dokumentów, itd.
Co robić w wypadku nieuwzględnienia reklamacji?
Z mojego doświadczenia jako adwokata wynika, że najczęściej powodem nieuwzględnienia reklamacji jest stanowisko sprzedawcy, iż wskazywana wada nie istnieje lub powstała już po zakupie, na skutek wadliwego używania produktu. W takiej sytuacji należy zlecić ekspertyzę stwierdzającą, że zgłaszana wada tkwiła w produkcie od samego początku.
W wypadku sporu ze sprzedawcą na pewno pomocne będzie zasięgnięcie pomocy adwokata lub zgłoszenie sprawy do Rzecznika Praw Konsumenta.
Sprawy cywilne w Bielsku-Białej
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani uzyskaniem porady prawnej w sprawie z zakresu prawa cywilnego lub chcielibyście Państwo powierzyć prowadzenie takiej sprawy w Bielsku–Białej lub okolicach, to zapraszam do kontaktu. Wszelkie dane kontaktowe znajdziecie Państwo na mojej stronie internetowej . Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami na moim blogu . W celu zapoznania się z warunkami finansowymi prowadzenia sprawy zapraszam do zakładki cennik .
Autorem niniejszego wpisu jest adwokat Wojciech Nowak prowadzący kancelarię adwokacką w Bielsku-Białej.