Kto odpowiada za uszkodzenie lub utratę bagażu podczas lotu ?

Okres wakacyjny sprzyja podróżą, w tym także tym dłuższym, wymagającym odbycia lotu samolotem. Podczas wielogodzinnego lotu oraz związanych z nim procedur dojść może do uszkodzenia lub zagubienia bagaży. Jakie wtedy prawa ma pasażer ?

Kto odpowiada za uszkodzenia bagażu w czasie podróży samolotem ?

Co do zasady za zniszczenie bagażu w trakcie podróży samolotem odpowiada przewoźnik lotniczy. Jako adwokat wskazuje jednak, iż w niektórych sytuacjach może się on uchylić od odpowiedzialności. Ma to miejsce wówczas gdy uszkodzenie bagażu jest efektem jego defektu, lub jakości. Ponadto, linia lotnicza może odmówić wypłaty odszkodowania za uszkodzone lub zagubione rzeczy, które zgodnie z regulaminem nie mogą lub nie powinny być przewożone w bagażu rejestrowanym.

Jakie prawa ma pasażer ?

Właściciel uszkodzonego bagażu może domagać się odszkodowania za zniszczony bagaż od linii lotniczej. W takiej sytuacji maksymalna wysokość odszkodowania za uszkodzenie bagażu wynosi 1288 SDR (międzynarodowa jednostka rozrachunkowa o wartości ok. 5,30 zł za jedną jednostkę według kursu średniego NBP według stanu na czerwiec 2024 r.). Jako adwokat wskazuje, iż kwota ta stanowi górną granicę odpowiedzialności linii lotniczej i nie stanowi ryczałtu. Oznacza to, że kwota należnego odszkodowania będzie uzależniona od realnie poniesionej przez pasażera szkody.

Jako adwokat dodam również, iż wysokość odszkodowania w niektórych sytuacjach może przekraczać równowartość 1288 SDR o ile w momencie nadania bagażu pasażer złożył linii lotniczej specjalną deklarację interesu w dostawie i dokonał stosownej opłaty wynikającej z regulaminu. Wówczas przewoźnik ponosi odpowiedzialność do kwoty zadeklarowanej.

A co z zagubionym bagażem ?

Przewoźnik lotniczy odpowiada również za zagubiony bagaż. Jako adwokat wyjaśniam, że w sensie prawnym bagaż może zostać uznany za zagubiony w dwóch sytuacjach- jeżeli przyzna to sam przewoźnik lub jeżeli nie dotrze on do miejsca przeznaczenia w ciągu 21 dni. W takim wypadku wysokość odszkodowania również wynosi równowartość 1288 SDR. O wysokości przyznanego odszkodowania decyduje wartość zagubionego bagażu. Również w tym wypadku wysokość odszkodowania może być wyższa, jeżeli pasażer złożył linii lotniczej specjalną deklarację interesu w dostawie i dokonał stosownej opłaty wynikającej z regulaminu. Wówczas przewoźnik ponosi odpowiedzialność do kwoty zadeklarowanej.

Czy pasażer musi coś wykazać ?

W tego typu sprawach klientom mojej kancelarii adwokackiej wyjaśniam, iż to pasażer, jako strona dochodząca roszczenia odszkodowawczego musi wykazać wysokość poniesionej szkody – np. poprzez przedłożenie potwierdzenia naprawy uszkodzonego bagażu lub sporządzenie opinii rzeczoznawcy, która stwierdza wartość koniecznych napraw. Tak samo to pasażer musi wykazać wartość zagubionego bagażu- np. poprzez przedłożenie faktur, rachunków zakupu poszczególnych jego elementów.

Należy pamiętać również o tym, iż dla uniknięcia wątpliwości co do momentu uszkodzenia bagażu, fakt ten należy już zgłosić na lotnisku. Jeżeli pasażer nie ma takiej możliwości, to jako adwokat przypominam, iż termin na zgłoszenie reklamacji uszkodzonego w czasie lotu bagażu wynosi 7 dni. Z kolei termin reklamacji w związku z zagubieniem bagażu nie jest określony przepisami prawa, jako adwokat zalecam jednak zrobić to jak najszybciej.

Sprawy cywilne w Bielsku-Białej

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani uzyskaniem porady prawnej w sprawie z zakresu prawa cywilnego lub chcielibyście Państwo powierzyć prowadzenie takiej sprawy w Bielsku–Białej lub okolicach, to zapraszam do kontaktu. Wszelkie dane kontaktowe znajdziecie Państwo na mojej stronie internetowej . Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami na moim blogu . W celu zapoznania się z warunkami finansowymi prowadzenia sprawy zapraszam do zakładki cennik .

Autorem niniejszego wpisu jest adwokat Wojciech Nowak prowadzący kancelarię adwokacką w Bielsku-Białej.