Lot, który wykupiłeś został odwołany?
Pasażerowi, czyli osobie posiadającej rezerwację i miejsce na dany lot, przysługuje według jej wyboru:
– zwrot kosztów biletu lub
– lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie lub
-zmiana planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie lub w późniejszym dogodnym terminie, w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Oprócz tego, jako pasażer masz prawo do:
– opieki (czyli bezpłatnych napoi i posiłków oraz bezpłatnej możliwości kontaktu, a gdy nowy lot planowany jest dopiero następnego dnia także masz prawo do zakwaterowania i transportu) oraz
– odszkodowania w zryczałtowanej wysokości od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu.
ALE
Odszkodowanie nie przysługuje jeżeli:
– zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu lub
– zostałeś poinformowany o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano Ci zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu lub
– zostałeś poinformowany o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano Ci zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
Przewoźnik może pomniejszyć odszkodowanie o 50 % jeżeli zaoferował Ci alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego pierwotnie czasu przylotu o dwie do czterech godzin (w zależności od długości lotu).
Żądanie wypłaty odszkodowania powinieneś zgłosić na formularzu reklamacyjnym przewoźnika lub wysyłając do niego pisemną reklamacje/ wezwanie.
Jeżeli przewoźnik lotniczy w czasie 30 dni nie uwzględni Twoich żądań możesz:
- wnieść pozew do sądu cywilnego, żądając zapłaty albo
- dochodzić swoich praw przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Nie zwlekaj roszczenie przedawnia się po upływie roku od kiedy przewóz miał być wykonany (uchwała SN sygn. akt: III CZP 111/16).
Gdy poniosłeś dodatkowe koszty np. nie dojechałeś na ważne spotkanie, od którego zależała Twoja przyszłość zawodowa, straciłeś możliwość pobytu na wakacjach w opłaconym hotelu, a koszty tej szkody przewyższają zryczałtowane odszkodowanie wypłacone przez przewoźnika, możesz żądać dalszego odszkodowania.
Napisz do mnie, z chęcią Ci pomogę.