Obowiązki sprzedawcy w związku z odstąpieniem przez konsumenta od umowy zawartej na odległość

Obowiązująca Ustawa o prawach konsumenta, oprócz nałożenia na przedsiębiorców, prowadzących e-sklepy szczególnych obowiązków informacyjnych związanych ze składaniem zamówień przez konsumentów, w sposób szczegółowy reguluje obowiązki sprzedawcy w związku ze złożeniem przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość.

W razie skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość w przewidzianym przez ustawę terminie, zarówno konsument, jak i sprzedawca zobowiązani są do wykonania szeregu czynności związanych chociażby ze zwrotem towaru oraz zwrotem uiszczonej przez konsumenta ceny. 

UWAGA!

Nie jest możliwe dowolne kształtowanie obowiązków sprzedawcy w związku ze zwrotem ceny, jak również nie jest możliwe jednostronne ustalanie zasad i terminu zwrotu ceny uiszczonej przez konsumenta za zwracany towar. 

1. Termin na dokonanie zwrotu towaru przez konsumenta

W razie skutecznego złożenia przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość, konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednakże nie później niż 14 dnia od dnia, w którym odstąpił od umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy, że konsument odeśle rzecz do sprzedawcy przed jego upływem. Dla zachowania tego terminu nie jest istotne to, kiedy zwracana rzecz dotarła faktycznie do sprzedawcy. 

W sytuacji, gdy przedsiębiorca sam zaproponował konsumentowi, że odbierze od niego zwracany towar, termin 14 dni na zwrot rzeczy nie obowiązuje konsumenta. Ważne jest, aby oświadczenie sprzedawcy dotyczące odbioru przez niego rzeczy było złożone wyraźnie. 

2. Obowiązek wskazania miejsca zwrotu towaru

Sprzedawca zobowiązany jest do tego, aby najpóźniej w chwili zawarcia umowy z konsumentem, poinformować go o sposobie i miejscu zwrotu towaru, w przypadku skorzystania z uprawnienia do odstąpienia od umowy. Najczęściej obowiązek ten realizowany jest przez sprzedawców w treści regulaminu sklepu internetowego. Wówczas wskazać należy, czy zwrot towaru ma nastąpić na adres siedziby przedsiębiorcy, czy na adres prowadzonej działalności. Informacja ta może obejmować również możliwość zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym sprzedawcy, o ile taki prowadzi.

PAMIĘTAJ!

Jeżeli sprzedawca nie poinformował o miejscu zwrotu towaru, a prowadzi działalność w formie e-sklepu oraz w innych stacjonarnych jednostkach, konsument ma prawo wyboru miejsca zwrotu towaru. W tym przypadku regulamin sklepu nie może stanowić inaczej. 

3. Zwrot używanego lub uszkodzonego towaru

 
 

Konsument ma prawo do sprawdzenia zakupionej na odległość rzeczy, co oznacza możliwość: rozpakowania rzeczy, dokonania przymiarki, podłączenia itp. Zwrot towaru obejmuje w tym przypadku również zwrot towaru w ten sposób używanego, pozbawionego fabrycznych zabezpieczeń tj, opakowań i folii. 

Ustawa o prawach konsumenta umożliwia również zwrot towaru uszkodzonego na skutek jego użytkowania w terminie 14 dni do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy oraz towaru noszącego widoczne ślady użytkowania. W tej sytuacji przedsiębiorcy przysługują roszczenia w związku z przekroczeniem przez konsumenta tzw. zwykłego zarządu nad rzeczą. 

Konsument ponosi zatem odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy, jeżeli korzysta z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jej przydatności. 

UWAGA!

  • Konsument nie będzie ponosił żadnej odpowiedzialności za zmniejszenie wartości rzeczy, jeżeli sprzedawca nie poinformuje go o prawie do odstąpienia od umowy,

  • Konsument zwracając towar, nie ma obowiązku dołączania do niego paragonu lub faktury. Okoliczność zakupu towaru konsument może udowadniać wszelkimi sposobami np. zeznania świadków, potwierdzenie przelewu, korespondencja e-mail itp. 

4. Obowiązek zwrotu płatności przez sprzedawcę

Zgodnie z art. 32 Ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, tj. nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. 

UWAGA!

  • Termin ten nie może być jednostronnie wydłużony przez przedsiębiorcę,

  • Sprzedawca nie może stosować żadnych dodatkowych opłat, które zmniejszałyby wartość zwracanego świadczenia.

Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Przedsiębiorca zobowiązany jest również do pokrycia wszelkich kosztów związanych ze zwrotem płatności w sposób, w jaki dokonywał tego konsument, np. pokrycie kosztów przelewu. Nie jest możliwe obciążanie tymi kosztami bezpośrednio konsumenta. 

Sprzedawca, który nie zaproponował konsumentowi, że dokona odbioru zwracanego towaru samodzielnie, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania - w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. 

5. Obowiązek zwrotu kosztów dostawy

W razie odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość, na sprzedawcy ciąży również obowiązek zwrotu kosztów dostarczenia rzeczy. W sytuacji gdy konsument wybrał sposób zwrotu inny niż najtańszy z oferty sprzedawcy, sprzedawca nie jest obowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego kosztów dostawy. 

Uprawnienie to dotyczy tylko i wyłącznie takich sytuacji, gdy sprzedawca na stronie internetowej sklepu oferuje kilka różnych sposobów dostawy. W tym przypadku zwrot kosztów dostawy dotyczy wyłącznie najtańszej formy doręczenia przesyłki.