Procedura zakładania spółki jawnej
Mimo niesłabnącej popularności spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zakładane są również spółki jawne . W tym wpisie przybliżę procedurę zakładania spółki jawnej. Poza tym dzisiejszy wpis jest jednym z artykułów zapoczątkowujących serię artykułów o spółkach - tak, aby w przystępny sposób opisać jaka forma prowadzenia spółki jest odpowiednia dla Twojego pomysłu.
Procedura zakładania spółki jawnej - od czego zacząć?
Przede wszystkim od wspólnika, który podziela naszą wizję prowadzenia biznesu:) A tak na poważnie trzeba sporządzić umowę spółki jawnej na piśmie albo wykorzystując do tego system teleinformatyczny i umieszczony tam wzór.
Jeżeli mamy sporządzoną umowę spółki jawnej to można przystąpić do zgłoszenia spółki do sądu rejestrowego.
Jakie dane trzeba podać w zgłoszeniu do sądu rejestrowego?
W zgłoszeniu należy podać następujące dane:
- firmę, siedzibę oraz adres spółki;
- przedmiot działalności spółki;
- nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) wspólników oraz adresy wspólników albo ich adresy do doręczeń albo adresy do doręczeń elektronicznych;
- nazwiska i imiona osób, które są uprawnione do reprezentowania spółki i sposób reprezentacji.
Prawi i obowiązek zgłoszenia spółki do rejestru spoczywa na każdym wspólniku. Przy czym obowiązki wspólników nie ograniczają się wyłącznie do rejestracji spółki. Dotyczą też zgłaszania każdej zmiany w spółce, tak aby w Krajowym Rejestrze Spółek dane były aktualne.
W jaki sposób dokonać rejestracji i ile ona kosztuje?
Spółka rejestruje się albo w ramach systemu S24 albo w Portalu Rejestrów Sądowych. Do tego trzeba opłacić opłatę w kwocie 600,00 zł (500,00 zł to opłata sądowa oraz 100,00 zł - opłata za ogłoszenie wpisu w MSIG). Od jakiegoś czasu nie ma możliwości złożenia wniosku w tradycyjnej, papierowej formie. Jeżeli w toku rejestracji spółkę reprezentuje pełnomocnik, wówczas dołącza się pełnomocnictwo oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Procedura zakładania spółki jawnej nie jest skomplikowana - mimo, że dokonuje się w formie elektronicznej. Ważne jest skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów. Nawet jeżeli konieczne będzie jego uzupełnienie - to w wyznaczonym przez sąd terminie można to zrobić.