Udostępnianie infrastruktury usługowej
W wpisie dotyczącym zmian w dostępie do bocznic kolejowych wspomniałem, że do ustawy o transporcie kolejowym zostanie wprowadzone nowej pojęcie „infrastruktury usługowej”. Wynika to z wdrożenia dyrektywy 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego obszaru kolejowego.Infrastruktura usługowa powinna być ogólnodostępna i w jej skład wejdą, między innymi, stacje pasażerskie, punkty sprzedaży biletów, stacje rozrządowe oraz urządzenia służące do zestawiania pociągów.
Kto będzie mógł zostać operatorem infrastruktury usługowej?
Zmiana ustawy o transporcie kolejowym wprowadzi zasadę, że
działalność operatora infrastruktury usługowej będzie działalnością regulowaną
. Podjęcie tej działalności będzie możliwe dopiero po
uzyskaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
.
Wobec tego operatorem infrastruktury usługowej będzie mógł zostać
przedsiębiorca, który złoży do Prezesa UTK wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej
, a Prezes UTK
w terminie 7 dni, dokona wpisu
przedsiębiorcy. Operator będzie pobierał od przewoźników kolejowych
opłatę za korzystanie z udostępnionej infrastruktury usługowej
. Niestety dyrektywa 2012/34/UE ani ustawa o transporcie kolejowym, w tym jej projekt, nie precyzują wysokości pobieranych opłat. Wskazane zostało jedynie, że wysokość opłaty za dostęp do infrastruktury usługowej
nie może przekraczać kosztów świadczenia usługi podwyższonych o tzw. „rozsądny zysk”
. Z drugiej strony zmieniona ustawa o transporcie kolejowym będzie przewidywała furtkę dla ubiegającego się o dostęp do infrastruktury usługowej. Będzie mógł on
wnieść skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
, jeżeli uzna, że opłaty są zbyt wygórowane. Wniesienie skargi do Prezesa UTK spowoduje wszczęcie postępowania, w wyniku którego powinna zostać wydana decyzja określająca wysokość opłaty za dostęp do danego obiektu infrastruktury usługowej.
Procedura uzyskania dostępu do infrastruktury usługowej
O tej procedurze wspominałem już w artykule dotyczącym dostępu do bocznic kolejowych . Przypomnę tylko, że operator infrastruktury usługowej będzie musiał ustosunkować się do wniosku przewoźnika kolejowego w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli wniosek przewoźnika nie zostanie pozytywnie rozpoznany, spór powinien zostać wyjaśniony przez Prezesa UTK.
Niezależność
W wielu aktach prawnych Unii Europejskiej, w tym dotyczących transportu kolejowego, pojawia się często stwierdzenie dotyczące
równego i niedyskryminacyjnego dostępu
oraz zagwarantowania
uczciwej konkurencji
. Dotyczy to także dostępu do infrastruktury, w tym obiektów infrastruktury usługowej.
W jaki sposób powyższe zostanie zagwarantowane? Między innymi przez
rozdzielenie funkcji
zarządcy infrastruktury albo
operatora infrastruktury usługowej od funkcji przewoźnika kolejowego
. Chodzi głównie o to, by pozostali
przewoźnicy kolejowi
, przypomnę, że w Polsce obecnie
jest ich blisko setka
, mieli zagwarantowany równy dostęp do tego rodzaju obiektów.
Oczywiście, w Polsce, już od wielu lat
obowiązuje zasada rozdzielności funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej oraz wykonywania przewozów kolejowych
. Zgodnie z tą zasadą, zarządca może wykonywać jedynie przewozy kolejowe o charakterze technologicznym i na swoje potrzeby. Także wprowadzenie obiektów infrastruktury usługowej i zarządzanie nimi powinno stanowić jedynie kontynuację przyjętej zasady.