Uprawnienia podatnika w toku kontroli podatkowej
Uprawnienia podatnika w toku kontroli podatkowej
1. Zapoznanie się z aktami sprawy.
Przede wszystkim uprawnieniem, które przysługuje każdemu kontrolowanemu podatnikowi jest zapoznanie się na każdym etapie kontroli i bez potrzeby zgody organu podatkowego z materiałem zgromadzonym w aktach.
Zwłaszcza, jeśli kontrola trwa niepokojąco długo i organ nie kieruje do podatnika żadnych zapytań czy wezwań, podstawową rzeczą jest telefon do urzędu skarbowego lub celno-skarbowego i umówienie się na przegląd akt. Zapoznanie się z materiałem dowodowym umożliwia też rozmowę z urzędnikiem prowadzącym sprawę, który może udzielić nam szerszych informacji na temat biegu sprawy.
2. Własne wyjaśnienia .
Po zapoznaniu sie z aktamia sprawy mamy na każdym etapie kontroli prawo do złożenia własnych pisemnych wyjaśnień, przedstawiajacych okoliczności sprawy z naszej perspektywy. Jeśli widzimy, że urząd interesuje się naszym kontrahentem, to pokażmy współpracę z tym podmiotem w taki sposób w jaki rzeczywiście wyglądała. Czy był to klient wyjątkowy, jakie warunki w porównaniu z innymi zostały mu zaproponowane, jak układała się współpraca, jakie dokumenty pozyskano, czy odbywały się spotkania z kontrahentem.
Odpowiedzi na te pytania powinny wyjść od nas i powinny przedstawiać szerszą perspektywę przedsiębiorcy, a nie wąską urzędu skarbowego.
3. Wnioski dowodowe - zeznania świadków
Prawem kontrolowanego jest wskazanie na jak najwcześniejszym etapie grupy świadków, którzy potwierdzą lub uzupełnią fakty wskazane w wyjaśnieniach podatnika. Urząd nie ma obowiązku przesłuchać świadków wskazanych przez kontrolowanego, choć w świetle przepisów jeśli są to osoby posiadające istotną wiedzę dla sprawy i nie potwierdzą tylko tezy już przyjętej przez urząd, to należy ich przesłuchać.
4. Własne stanowisko w sprawie.
Na ostatnim etapie kontroli istnieje możliwość zapoznania się końcowo z całością materiału dowodowego i przedstawienia własnego stanowiska co do całości sprawy. Mamy na to siedem dni.
Z tego prawa należy korzystać, dlatego, że niezależnie od rezultatów wizyty w urzędzie skarbowym lub celno-skarbowym, bez znajomości całości akt na końcu postępowania, nie będzie możliwości obrony praw podatnika po otrzymaniu protokołu kontroli. Zapoznanie się z całością akt umożliwia też ostatnią dyskusję z urzędnikiem prowadzącym sprawę.