Wykonujesz pracę zdalną? przeczytaj jakie obowiązki może nałożyć pracodawca
Tarcza 4.0 już obowiązuje – jakie wprowadziła zmiany w przepisach prawa pracy?
Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza kolejne zmiany w przepisach prawa w związku z COVID-19. Zmiany te to m.in:
- opłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm,
- czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich przedsiębiorstw,
- wakacje kredytowe, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dotyczące przetargów,
- wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19,
- ułatwienia podatkowe, a w tym m.in. prawo do odliczania darowizn na rzecz domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.
W dniu 24 czerwca 2020r weszła w życie ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 zwana dalej Tarczą 4.0.
Zmian jest wiele i tym razem przyjrzyjmy się zmianą w przepisach prawa praca, które to zmiany będą istotne zarówno z punktu widzenia pracodawcy jak i pracownika.
Tarcza 4.0. wprowadza m.in. następujące regulacje:
- umożliwienie obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika lub objęcie pracownika przestojem ekonomicznym w przypadku istotnego wzrostu obciążenia wynagrodzeń u pracodawcy,
- czasowe zawieszenie obowiązku odbierania zaległych urlopów do 30 września 2020 r.,
- umożliwienie wprowadzenia zmian w organizacji i warunkach pracy również do sytuacji istotnego wzrostu obciążenia funduszem wynagrodzeń,
- doprecyzowanie zasad wykonywania pracy zdalnej,
- ograniczenie odpraw, odszkodowań oraz innych świadczeń pieniężnych wypłacanych przez pracodawcę pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę do kwoty 10-krotności minimalnego wynagrodzenia,
- możliwość zawieszenia niektórych obowiązków dot. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i innych funduszy mających socjalny charakter, w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy określonego spadku obrotów gospodarczych lub istotnego obciążenia funduszu wynagrodzeń,
- umożliwienie wypowiedzenia umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Spośród wprowadzonych wielu zmian warto zwrócić uwagę na doprecyzowanie przez ustawodawcę zapisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) w zakresie pracy zdalnej.
I tak zgodnie z nowelizacją ustawy:
- wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych,
- Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca,
- przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej,
To co również ważne, co było poruszane przez pracodawców jak i pracowników to weryfikacja przez pracodawcę tego co pracownicy faktycznie wykonują w trakcie świadczenia pracy zdalnej.
Ustawodawca wskazał, iż na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
Pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu pracodawcy. A zatem to do pracodawcy będzie zależało czy obowiązek sporządzania ewidencji zostanie wprowadzony.
U wielu pracodawców taki sposób ewidencji obowiązywał już wcześniej, przed nastaniem okresu pandemii. Dla tych z pracodawców, którzy nie stosowali go, a w nowej rzeczywistości zdecydowali się na pracę zdalną pracowników będą mogli z takiego narzędzia skorzystać.