Zmiana warunków umowy z operatorem podczas rozmowy telefonicznej
Zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych możliwe jest – co do zasady – w formie pisemnej lub elektronicznej za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej dostawcy usług. Zmiana warunków zawartej już umowy jest natomiast możliwa za pomocą środków porozumiewania się na odległość, tj. telefonicznie, przez e-maila lub fax. Materia ta została uregulowana w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.
Istotne jest, że zgodnie z art. 56 ust. 6 w/w ustawy dostawca usług obowiązany jest utrwalić oświadczenie abonenta w którym wyraża zgodę na zmianę warunków umowy i przechowywać je do końca obowiązywania umowy na zmienionych warunkach. Jest także obowiązany udostępniać jego treść abonentowi na jego żądanie, zgłoszone w szczególności w trakcie postępowania reklamacyjnego. W przypadku zmiany warunków umowy dokonanej telefonicznie powinna być utrwalona cała rozmowa.
Dostawca musi jednak potwierdzić klientowi fakt złożenia przez niego oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu wprowadzenia. Potwierdzenie takie musi być dokonane nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia zlecenia zmiany, w formie elektronicznej (na wskazany przez klient adres mailowy) albo pisemnie (gdy nie jest możliwe przesłanie mailowe bo np. klient nie posiada e-maila albo na wyraźne żądanie klienta).
Abonentowi przysługuje – co do zasady - prawo odstąpienia od dokonanej zmiany warunków umowy, bez podania przyczyn , poprzez złożenie oświadczenia w formie pisemnej w terminie 10 dni od dnia otrzymania potwierdzenia . Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
W przypadku gdy dostawca nie potwierdzi klientowi (mailowo lub pisemnie) faktu zmiany warunków umowy wówczas termin odstąpienia od zmiany umowy jest dłuższy i wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy – czyli np. od dnia rozmowy telefonicznej z konsultantem. Jeżeli jednak klient po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do 10 dni od dnia otrzymania tego potwierdzenia.